EL LLIBRE DE L’ESTIU/ EL LIBRO DEL VERANO

El llibre de l’estiu/El libro del verano

Tove Jansson.

Montserrat Vallvé (trad.cat)

Carmen Montes(trad.cast)

Ed. Angle /Ed. Minúscula, 2021

Si estiguérem parlant d’una peça musical, aquesta novel·la aniria encapçalada per un Andante Espressivo amb ànima. Perquè en aquesta obra és important el tempo, un temps lent on no passa res especial més que precisament els dies, un darrere l’altre, teixint una randa preciosa de 22 capítols que dura l’estiu, sense pressa. Així és també la sensació que provoca la seua lectura, un plaer lent, una experiència tranquil·la i la certesa què aquest llibre ens parla d’assumptes d’importància i d’una gran càrrega emocional per això és també determinant el caràcter amb ànima.

Un estiu és el temps que passen juntes una àvia i la seua néta Sophia de sis anys que acaba de perdre la mare. Molt han de parlar dues persones que s’estimen i que tenen tantes coses que aprendre i que ensenyar, moltes preguntes, poques respostes definitives i un respecte infinit de l’una per l’altra. L’àvia té l’experiència, la seguretat, el coratge, la saviesa i la Sophia té la ingenuïtat, la curiositat, la innocència, la por… L’aprenentatge és fruit d’un dolç i natural acompanyament. Compartir temps és el que ens uneix, no és cap altra cosa. Àvia i neta es relacionen molt mitjançant el joc: juguen amb les paraules, a inventar que són altres, a fer-se preguntes per torns i en mig de tot això, com dues xiquetes, discuteixen, s’enfaden…Però també es revelen les grans qüestions de la vida, obertament parlen

…de la mort

-¿Quan et moriràs?- va preguntar-li la nena

-Aviat- l’àvia va respondre, però això no és cosa teva.

…de la religió:

-Estimada Sophia, a la meva edat, jo, encara que vulgui, ja no puc començar a creure en el diable. Tu pots creure en el que vulguis, però has d’aprendre a ser més tolerant (pàg 40).

de l’autoritat:

-Per l’amor de Déu!- li va respondre l’àvia- només he dit que quan ets vell com jo, hi ha un munt de coses que ja no pots fer com abans…(pàg 92)

…de la vellesa:
– ¿Fer això no és un delicte?-va xiuxiuejar la Sophia.

– ¿A tú què et sembla?- li va respondre l’àvia. (pàg 98)

El paisatge i la natura en aquest cas són un personatge més. L’autora sempre dedica un temps a descriure’l meravellosament els espais: el bosc, l’aiguamoll… Que l’espai siga una illa tampoc no és gratuït, els seus habitants poden arribar a sentir que “el món s’acaba a l’horitzó”, es pot sentir el vent dels fiords.

Aquest llibre està exempt de qualsevol intenció moralitzant. Si alguna cosa fa la persona adulta en favor de l’autonomia i el creixement de la xiqueta és animar-la a ser ella mateixa, a pensar per ella mateixa, fins i tot si això implica el risc de desobeir les normes establertes.

Recomanat: A partir de 14 anys

Comentat en Maig 2023

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS | Etiquetat com a , , , , , , , | Envia un comentari

EL VERMELL MOLA / EL ROJO ES BELLO

El vermell mola /El rojo es bello

Lucia Zamolo ( text i il·lustracions)

Anna Soler ( trad. Cat)

Marisa Delgado ( trad. Cast)

Ed. Takatuka,2019

Per diversos motius el tema de la menstruació s’ha considerat tabú, bo, continua sent-ho, però gràcies a llibres com aquest, creiem que comença a trencar-se un estereotip.

Llibre necessari, no hi ha molts en el mercat que aborden aquest tema. Dedicat a normalitzar i fer pròxim aquest “tabú”. Dedicat a les persones més joves que es troben en aquest moment tan singular, o ho estaran. És el llibre que, segur, a persones d’una certa edat, els haguera agradat tindre entre les seues mans. Fa que les dones es senten identificades.

Llibre que ataca tot el que signifique misogínia, foscor i estupidesa sobre el tema i a tothom que s’adjudica la capacitat de donar explicacions sobre el tema: ja n’hi ha prou de donar lliçons qui no deu, sobretot perquè aquest procés no el viu en el seu cos.

Aquest, tal vegada, és l’únic atac, ja que la seua pretensió és informar d’una manera lliure, perquè és una cosa natural, donant-nos explicacions sobre els canvis hormonals, juntament amb reflexions i curiositats. De manera rigorosa i pròxima.

Destaca la manera de presentar-ho: manuscrit, com si realment fora un diari, amb les seues correccions a mà, subratllats i esborranys, per donar major proximitat. El predomini del text i imatge es van alternant.

Utilitza diferents tècniques d’il·lustració, des de collages, ceres, guixos… el color roig i derivats com el rosa apareixen en la pràctica totalitat del llibre, tant com fons de pàgina, com d’il·lustració. Té, també, una certa importància el color groc (com a fons de pàgina) en moments concrets: quan ens dona les explicacions d’eixos “savis tan ignorants”, i per a donar-nos consells.

Escrit amb un llenguatge pròxim, informal i distés a qui va dirigit i amb un cert to irònic que ens fa més agradable la seua lectura.

Llibre amb la finalitat d’informar, d’una manera seriosa i informal, amb una presentació personal i estudiada, ingènua i precisa, amb afecte i estima, amb un format cuidat entre el diari i la novel·la gràfica, amb un to divertit. Llibre que indubtablement hem d’acostar als i les joves, perquè ho coneguen. Escrit “en primera persona” i dirigida a una segona persona molt pròxima: el/la lectora.

Esperem que, per a la pròxima edició, introduïsquen que hi ha un altre país on es podran donar baixes laborals per problemes menstruals.

Finalment, destacar, a més, que va ser guardonat amb el premi Serafina d’Il·lustració de l’Acadèmia Alemanya en 2019

Recomanat a partir de 10 – 11 anys

Comentat en Maig 2023

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, El vermell mola/El rojo es bello | Etiquetat com a , , , , | Envia un comentari

CINC MINUTS DE TRANQUIL·LITAT./ CINCO MINUTOS DE PAZ

Cinc minuts de tranquil·litat / Cinco minutos de paz ( Five minute’s peace, 1986)

Jill Murphy (text i il·lustració)

Miquel Desclot (trad.català)

Sandra Senra y Óscar Senra (trad.cast)

Ed.kalandraka, 2016

– a l’esquerra, sobre un fons blanc es retalla un detall, un personatge, … i un text descriptiu de l’escena de la dreta.

.-a la dreta, l’escena completa, ocupant tota la pàgina i sense text.

Una història que comença i acaba en les guardes.

Tant el text com les imatges ens presenten una situació quotidiana : un mati en casa, una mare i la seua canalla a l’hora d’esmorzar. Per l’aire sura un ambient molt juganer quan es fixem en la mainada; i un ambient calmat, tranquil, respectuós, però reivindicatiu si escoltem la mare.

La persona adulta reclama un espai i un temps propis, per a ella, en solitari; i la gent menuda no entén eixa necessitat, i exigeix la seua atenció de manera continuada.

Humor i ironia, en els diàlegs (« gràcies , rei -diu la senyora Gros amb la boca petita»), però també en les imatges, plenes de detalls. Il·lustracions suaus, que desperten l’afecte i la tendresa en la persona lectora.

Recomanat a partir de 4-5 anys

Comentat en Maig 2023

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, Cinc minuts de tranquil·litat/Cinco minutos de paz | Etiquetat com a , , , , , , , | Envia un comentari

LA NIÑA LECTORA

   La niña lectora     

                            Manuel Rivas   (text)

 Susana Suniaga(il·lustradora)

                            Ed. Alianza, 2022

 

El llibre comença recordant a la seua mare. Nonó ho expressa així: –cada vegada que algú encén un misto, jo veig a la meua mare. I és que la seua mare treballava en la fàbrica de mistos. Nonó estava orgullosa dels seus pares, li agradava que li digueren que era la filla de la mistera i del drapaire.

Aquesta història està ubicada històricament en la guerra contra Marroc, en la Galícia dels anys vint del segle passat.

La família de Nonó era pobra, patien fam i la seua vida estava plena de carències.

En aquest relat es pot observar com els pobres patien la guerra creada pel poder, treballaven durament i tenien poca higiene.

Nonó, la filla major i protagonista de la història pateix tots els temps durs pels que passa la seua família: per una banda, els militars busquen al fill gran perquè vaja a la guerra, i per l’altra, la mare mor de tisis.

Manuel Rivas manifesta la seua tesi, veu la lectura en dues vessants: la lectura com estratègia de salvació personal i col·lectiva; personal perquè és una porta oberta a l’esperança i ajuda a Nonó a assolir la maduresa i col·lectiva perquè la lectura uneix a les dones de la fàbrica, les entabanen les paraules que conjuren contra la injustícia.

La història de la xiqueta lectora coincideix quan acaba de produir-se l’execució del pedagog Francisco Ferrer Guardia, fundador de l’Escola Moderna. Per això no és fútil que el relat mostre un fragment del llibre de Víctor Hugo Los Miserables, on evidència de forma literària la situació miserable dels personatges del llibre; també cita el poema Nocturn de Curros Enríquez on parla dels desemparats i dels de sense sostre.

Nonó, cada dia a la fàbrica llegia en veu alta a les treballadores, d’aquesta manera exercia un dels nostres drets: el dret a somiar.

Les il·lustracions de Susana Suniaga són suggeridores, molt atractives i enriqueixen la història, per exemple la cuca de llum que apareix quan mor la mare i que acompanya a Nonó al llarg de tot el relat; també el vaixell als retalls de periòdic que parla de l’exili, …

Les guardes del principi i del final donen informació del context històric i geogràfic amb postals reals.

Manuel Rivas escriu una gran història, amb una càrrega ideològica.

L’autor manifesta que la lectura pot ser molt gratificant en espais diferents: en la casa, en la fàbrica, …

Reivindica la memòria històrica: Galícia, la fàbrica de mistos.

Presenta les dones de la fàbrica de mistos, les misteres, molt lluitadores i reivindicatives.

Rivas també reivindica el reciclatge, arreplegar tot el que pot servir: amb els draps i els parracs es fa el paper, i amb el paper es fan els llibres, diaris i quaderns.

Continuem criticant tota la informació que l’editorial posa a la contracoberta, ja que així no deixa la possibilitat que els/les lectors/es facen els seus descobriments.

Recomanat a partir de 10-11 anys

Comentat en Maig 2023

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, La niña lectora | Etiquetat com a , , , , | Envia un comentari

L’hora violeta / La hora violeta

L’hora violeta / La hora violeta

Roig, Montserrat

trad.cast : Sordo, Enrique

Ed.62 , 2020 (1ª 1980)/ Plaza &Janés, 1992

Era al capvespre, aquella hora en què el cel es torna de color violeta.(. 227.).

Perquè és un llibre difícil de llegir?

No és una narració lineal, centrada en un únic text, sinó que utilitza diferents formes textuals : polifonia narrativa, diaris personals, cartes i la intertextualitat amb l’Odissea d’Homer.

Barreja continua entre l’estil indirecte lliure, l’ús de símbols, les digressions memorístiques i l’associació lliure. .

Això i els salts temporals i temàtics li confereixen una gran complexitat.

( Un exemple : “Es va posar el vestit rosa,el que, a en Jordi, li agradava tant… ”  diu Agnès en la pàg. 37.

I fins la pàg 300 no apareix el resultat d’aquesta acció, amb ella clou la novel·la, d’una manera sorprenent i que no anem a desvetllar “En Jordi no li va dir res del vestit rosa ..)

“L’hora violeta”, l’hora de mirar-se la realitat amb ulls de dona.»

Un retrat de dues èpoques del segle XX: els anys de la guerra i la postguerra, d’una banda, i la transició dels anys 70, de l’altra. Els personatges de la novel·la no sols estan involucrats en una lluita per la llibertat personal, sinó també per la col·lectiva.

Veiem passar diferents tipus de dona, que tenen en comú trobar-se en un moment de crisi existencial, sentir-se fracassades.

Apareix una constant en tota l’obra : la major part dels personatges els coneixem per allò que ens conten els altres

Primer capítol : Primavera de 1979

«Em sembla que no som capaços de valorar la realitat fins que aquesta no es converteix en record….. (p-13) aquest munt de paperassa m’ha dut a pensar en mi mateixa. A mirar-me cap endintre. (pàg.15)

L’obra (que transcorre entre 1931 i 1979) comença pel final : Natàlia necessita reconciliar-se amb el seu passat i demana a la seua amiga Norma que escriga una novel·la amb els papers que ha trobat :

Em semblava que calia salvar per les paraules tot allò que la història , la Història gran, o sigui, la dels homes, havia fet imprecís, havia condemnat o idealitzat. (pàg.19)

Segon capítol: L’hora perduda

(la Natàlia i l’Agnès)

(Natàlia) :

…em vas dir ¿saps que m’agrades ? No, no me’n sabia avenir …Vaig ser tan estúpida que l’únic que vaig saber donar-te fou el meu sexe. (pàg. 32)

(Agnès )l’única manera de tornar a viure, va fer en Francesc, és acceptar que hi ha coses que no tornaran a ser com abans. (pàg.114)

Tota una alternança de veus, les de Natàlia i les d’Agnès, contant el que ha estat la seua vida en paral·lel, amb un nexe d’unió : Jordi

Tercer capítol : la novel·la de l’hora violeta

«ara no em fa por la mort, sinó el que em queda de vida.» (pàg. 141)

És la increïble història de la Kati i la Judit, entre 1936 i 1958. I la versió de la tia Patrícia de la mateixa història, en 1964.

I és que abans de la guerra, la vida era una altra .Però després tothom semblava tocat del bolet, desficiat (p.153)

Quart capítol : L’hora dispersa

( Ells i la Norma )

Els records es barrejaven amb les penes dels altres, li queien damunt com les fulles d’un ametller. ( …) (pàg 223)

És una continuació dels problemes plantejats ja en el segon capítol, tan personals com socials i polítics :els conflictes interiors i les relacions amb els homes, lluita política, lluita per recuperar els drets que tenien en 1932,…,

Cinquè capítol: l’hora oberta

«Només quan t’has sabut mirar a tu mateixa, aprendràs a mirar el que et volta , li havia dit la Natàlia «(pàg.299)

L’hora violeta a més de difícil és una novel·la incòmoda, no dona respostes sinó que planteja preguntes, contradiccions, dilemes, desafiaments…

I un final obert, amb unes dones molt més lliures i decidides a mirar el món amb ulls propis i no necessàriament a través d’un home. D’alguna forma, conviden la lectora perquè també ho faci així.

RECOMANAT A PARTIR DE 18 ANYS

COMENTAT EN FEBRER 2022

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, L'hora violeta/ La hora violeta | Etiquetat com a , , , , , , | Envia un comentari

Tina Frankens

Tina Frankens

Olid, Bel (text)

Rubio,Montse (il·lustració)

Ed.Fanbook, 2018

“Que el món ens sigui ample, que la vida ens sigui veritat”

Per abordar el comentari d’aquest llibre, ens submergim en el registre de l’assagística. Cercarem les claus que l’autora ha elegit per a escriure aquest llibre, una re-actualització del mite de Frankenstein.
Sembla evident que el títol ja ens avisa sobre la història que anem a llegir a través del recurs basat en trencar el títol original i girar l’ordre dels fragments per a tindre com a resultat Frankenstina, el Frankenstein en femení. Perquè el que ens trobarem serà una història protagonitzada per dones, des de la protectora, la lloba, passant per les víctimes, les amigues, fins l’enemiga, la seua tia.

Comença aquest llibre de manera molt pareguda al de Mary Shelley, amb la fredor del laboratori, l’amenaça de la tempesta i la tornada a la vida d’un cos que va morir. Però aquella novel·la es converteix ací en una creació literària endinsada en el realisme psicològic de l’adolescència.

Si recordeu el monstre creat pel científic Víctor Frankenstein, té un gran conflicte existencial, el mateix que pateix Tina, la protagonista del nostre llibre, que intenta buscar resposta a la pregunta “qui sóc jo”, experimenta problemes d’acceptació o rebuig del cos, problemes de marginació pel color de la seua pell, el descobriment sexual i el conflicte amb els seus pares.

En eixa recerca de sí mateixa, el text entra en un registre de misteri amb tocs de ciència ficció, aspecte que no el separa del text original que ha permès l’escriptura d’aquesta història. Intriga per saber la causa de les cicatrius del cos, la prova del seu passat, el fibló que li fa investigar fins que descobreix que diferents parts dels seu cos pertanyen a altres persones desaparegudes.

Així mateix, ressaltem la reflexió moral, un aspecte comú a les dues novel·les, sobre els límits de la ciència, sobre els actes il·legals des de la medicina realitzats per la tia de Tina que fa una selecció de subjectes al llarg de 10 anys per tornar la vida a la seua neboda;La tia dona un pas més que Frankenstein, no treballa amb cadàvers sinó que tria i mata a consciència.

Al final, igualment coincideixen: si el monstre vol venjar-se del seu creador per haver-li fet així, cruel i desmesurat, pel seu sentiment d’abandó; el nostre personatge femení fa efectiva eixa venjança matant a la seua creadora investigadora i membre de la seua família. I, de la mateixa manera que el monstre fuig buscant la seua identitat, Tina Frankens, s’adona que no pot recuperar el passat i només li queda enfilar el camí edificant-se el futur lluny de la llar familiar.

La història ubicada en plena actualitat, segle XXI, a l’època dels mòbils, ordinadors i xarxes socials, resulta força atractiva .Sense oblidar que pot suposar un important llibre-pont per aproximar-se a la lectura del celebèrrim Frankenstein.

Alguns li retreuen que hi ha personatges que no arribem a conèixer de manera satisfactòria i una gran quantitat d’el·lipsis com si fóra una obra inacabada.

El llibre s’estructura en capítols amb títols molt suggeridors contats en tercera i primera persona de manera alternativa: Laberint, Aire, Vellut, Desconcert, Bisturí i Retorn. Des del primer a l’últim, es fa un recorregut que comença amb l’esforç per recordar el seu passat, passant per una reflexió de la seua vida des del present i acabant amb la plena consciència sobre què fer al futur.

El seu ritme manté el misteri per a que el/la lectora vaja reconstruint la història a poc a poc, a retalls.

No podem finalitzar sense parlar de les il·lustracions a llapis o grafit amb elements estilístics de l’hiperrealisme que aporten un valor qualitatiu al llibre creant l’atmosfera de solitud i fredor.



RECOMANAT A PARTIR DE 14-15 ANYS.

COMENTAT EN FEBRER 2022

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, Tina Frankens | Etiquetat com a , , , , | Envia un comentari

Tirallongues del cel i la terra / Retahílas del cielo y la tierra

Tirallongues del cel i la terra / Retahílas del cielo y la tierra

(Filastrocche in cielo e in terra, 1980)

Rodari, Gianni (text)

Munari, Bruno (il·l. en català)

Tomàs Hijo (il·l. en castellà)

Vidal, Pau (trad. Cat.)

Azaola, Miguel (trad. Cast)

Editorial: Estrella Polar, 2014 (2017) / SM,2015 (2020)

Aquest és una acurada selecció de poemes a cura de Giovanni Arpino, publicat en 1980 per Maria Ferreri i Paola Rodari. És un recull de «filastroches»(cançons populars, cantades o recitades per divertir els infants) que Rodari publicà en Il libro delle filastrocche (1950) ; Il treno delle filastrocche,(1952 ), i Filastrocche in cielo e in terra,( 1960 );

Gianni Rodari (Omegna, 1920 – Roma, 1980) fou moltes coses, però sempre impulsat per unes mateixes idees, provinents de la pròpia experiència i implicació política; un autor transgressor i compromès políticament i social, que assumeix la defensa d’uns ideals (democràcia, justícia social, igualtat, …) tant en la vida real (la seua col·laboració en la lluita contra el feixisme durant la Resistenza i la militància en el Partit Comunista Italià) com en els seus escrits, … i ho fa de manera lúdica, amb humor i ironia .

(A la formiga .pàg 151)

Que em perdoni aquella faula antiga,

però no m’agrada l’avara formiga.

Jo sóc molt més de la cigala

que no ven son cant preciós, ans el regala.

Un Rodari juganer i provocador, que juga a posar-se en llocs i en situacions que disparen la imaginació, amb una fantasia que no neix de mons de ficció sinó que sorgeix de la vida quotidiana, i així, contribuir a fer real aquesta utopia d’una nova cultura, un nou món. És una mirada crítica i al mateix temps optimista : el món pot ser millor. Si en els llibres triomfa la justícia, la igualtat,… els nens poden desitjar el mateix en el món real.

(El planeta dels arbres de Nadal .pàg.36)

(…)

Un planeta de primera

tot i que algú repeteix

que no, que no existeix..

I què? Si no existeix, ja existirà;

quina diferència hi ha ?

Una poesia que no busca paraules especials, la seua finalitat és contar, denunciar, reivindicar… posicionar-se davant les injustícies

(L’accent a la A.pàg.27)

(…)

Que m’han tancat a la garjola

per escriure fora de l’escola

.. i retratar de manera irònica l’autoritat (reis, emperadors, generals,…)

( el dictador, pàg.13 )

(…)

A mitja pàgina el deixaren

plantat com un espantall

i el món va continuar

una ratlla més avall.

Les il·lustracions, de Bruno Munari, evocadores i suggeridores, intenten expressar plàsticament idees del text. Acompanyen els poemes amb elements geomètrics de punts i línies de colors, rectes, corbes, ondulades, cercles, …

Gianni Rodari i Bruno Munari, dos artistes que beuen de les fonts de futuristes i surrealistes i trenquen les convencions per a idear, somiar un món diferent.

Rodari utilitza una poesia amb humor i compromís que amb una pàtina d’innocència i utopia dirigeix la seua mirada als febles de la nostra societat visibilitzant-los a través de la seua escriptura que impedirà que caiguen a l’oblit.

Bruno Munari realitza unes il·lustracions a base de figures geomètriques amb colors semblant als llapis. A partir de les imatges creades pels poemes, intenta suggerir plàsticament alguna d’eixes imatges ubicades entre la figuració i l’abstracció.

Destacar la traducció de Pau Vidal que ens permet gaudir de la utopia de Rodari en català.

Recomanat a partir de 10-11 anys.

Comentat en Febrer 2022

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, PÀGINA D'INICI, Tirallongues del cel i la terra/Retahilas del cielo y la tierra | Etiquetat com a , , , , , , , , , | Envia un comentari

Aquest robot soc jo / Ese robot soy yo /

Aquest robot soc jo / Ese robot soy yo /

(Can I built another me?.)(2014)

Yoshitake, Shinsuke (text i il·lustració)

Jimenez, Alicia (trad. Cat)

García, Eugenia (trad. cast)

Libros del Zorro Rojo, 2020

«de camí cap a casa, li vaig explicar el meu pla»

 Un nen, avorrit de fer moltes tasques per obligació i per rutina, es compra un robot amb la intenció que ocupe el seu lloc en aquestes tasques.

Però el robot l’espentarà a realitzar una tasca més difícil encara. Si sovint utilitzem el terme “alter ego”, eixa és aquí la funció del robot : un diàleg amb si mateix, una reflexió sobre «qui sóc jo», i com és la vida i la relació amb els que m’envolten.

Contat en primera persona, ple a vessar d’humor i sorpreses, divertidíssim, el llibre ens parla de la identitat i de la importància d’acceptar-nos tal com som. Destaca la mirada de l’autor capaç de reflectir moments peculiars de la infantesa.

La història, en forma de còmic, ja comença des de la coberta

(el robot i el protagonista fent coses junts) i la contracoberta (El nen i el seu robot i altra nena amb el seu propi robot).

També les guardes conten: les de l’inici mostren l’avorriment del nen i les del final un nen feliç.

I un final de la història sorprenent …

Shinsuke Yoshitake incorpora en aquest llibre els avanços tecnològics al seu país; els robots formen part, cada vegada més, de la vida quotidiana, però al mateix temps suggereix que mai les màquines podran suplantar les persones.

Il·lustracions caricaturesques, plenes de detalls, on predominen els colors grocs i verds, realitzades amb molt d’humor.

RECOMANAT A PARTIR DE 6-7 ANYS.

COMENTAT EN FEBRER 2022.

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, Aquest robot soc jo/ Es, Aquest robot soc jo/ Ese robot soy yo | Etiquetat com a , , , , , , | Envia un comentari

UNA PASSEJADA EN BARCA i altres històries/ UN PASEO EN BARCA

UNA PASSEJADA EN BARCA i altres històries/ UN PASEO EN BARCA

( The quite boat ride and other stories)

Ruzzier, Sergio ( text i il·lustració)

Carreras, Berta( trad. cat)

Tutone, Marta ( trad. cast)

Liana Editorial, 2020.

En Una passejada en barca i altres històries, l’autor i il·lustrador Sergio Ruzzier (Milan, 1966), ens ofereix tres deliciosos relats on utilitza el format de còmic per que els més menuts puguen gaudir amb les divertides peripècies de Fox i Chick.


Al llarg de les tres històries, Una passejada en barca, El pastís de xocolata i La sortida del sol, Ruzzier ens mostra mitjançant uns enginyosos diàlegs escrits en bafarades, la relació entre els dos protagonistes, on cadascú representa una actitud diferent envers la vida.


Fox reacciona amb paciència,  complicitat i tendresa front les pors, la indecisió, les preguntes i, de vegades, la lentitud de Chick. A més a més, la manera d’actuar de Fox suposa una possibilitat de creixement per al seu amic que aprèn a compartir o a trobar la vessant positiva de les situacions.


Pel que fa a les il.lustracions, realitzades en ploma i aquarel·la, Ruzzier utilitza una paleta de colors suaus o vibrants, sempre en clara sinergia amb el text.


Per una altra banda, cal remarcar el disseny de les guardes en l’acurada edició de l’editorial Liana. En les del començament del llibre, trobem una doble pàgina amb peixos de diferents formes i colors i les del final estan dedicades a la representació de monstres marins.


En definitiva una encertada proposta que, des de la senzillesa i l’humor aposta per la qualitat en els llibres per a primeres lectores.


RECOMANAT A PARTIR DE 4-5 ANYS.

COMENTAT EN FEBRER 2022.

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, Una Una passejada en barca / Un paseo en barca | Etiquetat com a , , , , , , | Envia un comentari

AQUELL ESTIU SUFOCANT/ UN ARDIENTE VERANO

Aquell estiu sufocant / Un ardiente verano

Von Kieserling, Eduard

(Trad.cat) Formosa, Clara

(Trad.cast) Fortea, Carlos

Viena edicions, 2019/ Nocturna, 2010

Eduard von Keyserling pertany a l’avantguarda de l’impressionisme alemany i des de les primeres línies de la seua novel·la ens transporta a la literatura dels grans autors del segle XIX. En aquesta obra posa en evidència la doble moral de l’alta societat.

Bill el protagonista de la novel·la suspèn el batxillerat i el seu pare, amb qui gairebé no té tracte li obliga a passar l’estiu amb ell, al camp, lluny de la família. A mesura que van passant els dies, en un
ambient de calor sufocant, Bill comença a intuir el vertader caràcter del seu pare que difereix molt de la imatge que amaga darrere de les convencions socials.

Durant la seua estància al camp visiten amb freqüència a uns parents que tenen dues filles joves i atractives. Enamorat d’una d’elles alternen etapes d’efervescència i melangia. Bill està dividit entre el seu instint sexual i l’idealisme afectiu.

Una història patriarcal on la dona queda relegada a ser estimada, a obeir i a contraure matrimoni.

La història està ubicada al camp on l’entorn adquireix una gran importància. Una autèntica explosió dels sentits.


Al llibre apareixen diferents temes:

La relació tempestuosa entre un pare i el seu fill, la fredor d’aquesta relació i la indiferència i el menyspreu amb el que tracta al seu fill.
La hipocresia i les mentides que s’amaguen darrere dels comportaments refinats.

Recomanat a partir de 16 anys

Comentat en Abril 2023

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, Aquell estiu sufocant / Un ardiente verano | Etiquetat com a , , , , , , , | Envia un comentari