Que la poesia era jugar,
memoritzar
i recrear els textos de la tradició oral
l’hem aprés de Federico Martín ide Ana Pelegrín .
També, per ells,hem conegut a Federico García Lorca, Rafael Alberti, i Juan Ramón Jiménez.
Però caminant ens hem trobat amb altres mestres.
Luis García Montero ensexplica(Lecciones de poesia para niños inquietos) que
PER A CONSTRUIR
UN POEMA
els poetes deuen:
aprendre a mirar,
donar-se temps
prendre seriosament les paraules
llegir poemes en veu alta
jugar una estona
recordar cançons infantils
sentir
escriure…
No ha de ser tan difícil.
Si la poesía potser una mirada,
un temps, unes paraules,
un joc,
una cançó,
un sentiment …
No ha de ser tan difícil.
Jean-Pierre Simeón escriu en
Un poema para curar a los peces que…
Un poema
es como llevar el cielo en la boca.
es como el pan recién hecho,
el gusto que queda en la boca después de comerlo.
Un poema
es escuchar el latido
del corazón de las piedras.
Es cuando las palabras quieren volar.
Es un canto desde la prisión.
Un poema
pone las palabras del revés
y ¡ale hop! el mundo es nuevo.
Raül Vacas ens va explicar que:
un poema és
baixar la música poc a poc …
cercar els objectes que ens recorden a altres coses,
és fer fotos al camp i recuperar envasos …
per a guardar versos,
d’atzar i de sort
Un poema és apostar.
Retratar l’escena,
Fer una llista de preguntes,
Omplir caixes iobrir-les en cas de desesperació.
Trobar les paraules que piquen
Confondre les vocals
Netejar els enderrocs després del bombardeig.
Tallar elsversos i deixar les paraules que provoquen.
Recórrer l’itinerari dels rius que se assequen els dijous.
Enamorar-nos de la fruita que compartim.
Llegir les parets.
Canviar els somriures per una colecció de somnis.
Nosaltres ben bé no sabem què és un poema però pensem que no és tan difícil creure que la poesia omplirà el cor i és necessària com el pa de cada dia.
De Antonio Rubio
hem aprés que els tresors
es guarden al niu
… Y como siempre contaba
la historia de sus tesoros
a quien quisiera escucharla …
que la poesia és la música de les fades
que els vegetals tenen els seus versos i
…para guardar
de todo un poco,
una cáscara de coco…
que Aurelio és una ratapenada plena
de descobriments vocàlics i sonors.
AI, AI, IA, IA, AI
Ah! I també,
Lo que dura un cuento
El cuento
de los castaños,
dura muchos, muchos años.
*
El cuento
de los cipreses
meses.
També ens ha contat contes
I ens ha presentat llibres
sempre amb ritme
sempre amb estima
Había una vez una mierlita
que tenía su nido en un roble.
Acababa de tener cinco hijitos
y cantaba muy contenta:
¡Qué contenta estoy,
què contenta estoy,
a mis cinco mierlitos
comida les doy!
També ens contà la seua infantesa
en la que sabia els noms dels pardals i les plantes,
on la música la donava sa mare i
els cants dels seu poble.
Yo leía los pechos de mi madre,
Dulces como la letanía más amable.
Yo leía los chorros de una fuente,
Letanía dels agua y sus cantares.
Yo leía el puente de vencejos
Los vuelos aerostáticos de un ave
Y leía los vientos caligráficos
Donde dicen sus voces las vocales
Y leía en el alma de una niña
Que bordaba las horas de la tarde
Y leía las mieses del estío,
Y la explosión frugal de los frutales.
Y leía el idioma de los niños
Dibujando la sombra de los árboles
Buscar en el xiquet de la nostra memòria,
retrobar la mirada inocent
i els ritmes dels jocs,
són la matèria i
l’essència dels seus poemes.
Retroenllaç: Qui som | Col·lectiu de literatura Pep Sempere