LA VACA DEL BRIC DE LLET/ LA VACA DEL BRIK DE LECHE

La vaca del bric de llet / La vaca del bric de leche

Sophie Adriansen ( text)

Mayana Itoïz ( il·l)

Birabiro edit.,2018

La curiositat, perduda pels adults, és el motor del protagonista d’aquesta història, que està convençut que dins del bric de llet viu una vaca.

Nens i nenes immerses a l’etapa de l’animisme màgic i utilitzant la generalització, veuen lògic aquest fenomen. I es preocupen pel seu possible patiment, pel canvi de color, pel seu final quan s’acaba el paquet …

El llibre conta també com reben nens i nenes petites la informació que arriba de les persones adultes i com adapten eixa informació a les seues idees prèvies.

Una narració que vessa humor a partir de l’exageració, encara que el text no és allò que destaquem del llibre, perquè l’originalitat de la il·lustració és el més destacable. Imatges en consonància amb el grafisme publicitari, grandàries i proporcions, perspectives divertides, primers plans que mostren allò que no diu el text …

Recomanat a partir de 6-7 anys

Comentat en juliol 2019

Publicat dins de La vaca del bric de llet/ La vaca del brik de leche | Etiquetat com a , , , , , | Envia un comentari

EL POEMA DE LA ROSA ALS LLAVIS

El poema de la rosa als llavis

Salvat-Papasseit

Borràs, Laura ( il·l)

Angle, 2018

“no he escrit mai sense mullar la ploma al cor” (Salvat-Papasseit)

Des de la seva publicació , l’any 1923, El poema de la rosa als llavis. de Salvat -Papasseit s’ha convertit en un clàssic contínuament re-editat, traduït, llegit amb plaer,…i ara Angle editorial ens el presenta il·lustrat. Un llibre que l’autor considerava com un sol poema unitari, on més que «dir» pretén «suggerir», on l’eix central és la passió amorosa, amb paraules plenes d’amor, amb gust de fruita i olor de flors i plantes.

Fullejant el llibre, ja abans de llegir, queda manifesta la varietat de formes en que estan escrits els poemes : cal·ligrames, versos esglaonats, llenguatge viu, llibertat expressiva,una barreja d’avantguardisme i elements tradicionals. Abundància de termes botànics («amo l’aroma d’aquest brot de menta» «com una pruna que ara caigués»«si els cabells li penjaven com el fruit del raïm…») en contrast amb l’ús de termes mecanicistes de l’avantguarda («les xicres blanques dels pals del telègraf» «L’autoòmnibus brunzent i el més bonic ocell que és l’avió»).

A vegades els poemes tenen una rima com ara “Quina grua el meu estel” i altres sense ella com “Perquè has vingut”. Sense oblidar les cançons populars com ara “marineret qui no vigila, corsari ve i li pren l’aimia/ si no li duia cap cançó, corsari ve i li pren l’amor”. ( EL CAL·LIGRAMA-i 2)

Ens trobem poemes curts com ” Si n’era un lladre” i poemes llargs com “Amo l’aroma” títol quasi un palíndrom i la repetició del so m.

Es barregen versos de huit síl·labes com “Quina grua el meu estel” amb versos de sis com “Mocador d’olor” o d’onze com el ja esmentat amo l’aroma.

Tanmateix, la lectura ens submergeix en el mon de l’amor, del desig sensual més carnal com ara ” És fadrineta i com un sol” o ” Si la despullava”. Sense utilitzar eufemismes, encara que allò vegetal que apareix als seus versos simbolitzen sovint parts del cos de la dona- «i el vent deixava dins de la rosella, granets de blat com espurnes al sol” ( poema Les imatges-1 )

Aquest llibre és un «mocador d’olor fragant tarongina», que amb els seus versos també a nosaltres ens « bat el cor.».Tal vegada el millor llibre eròtic de poesia catalana, una història d’amor des que comença fins que acaba.

Les il·lustracions de Laura Borràs comencen amb una portada plena de fulles i flors com si d’un llibre de botànica es tractara; però a les pàgines interiors utilitza aquarel·les aiguades amb colors monocromàtics i combina l’esquematisme a les figures amb l’abstracció al fons de cadascuna de les pàgines. Inclou dos tipus d’il·lustració: uns a doble pàgina, i uns altres més detallats per il·lustrar fragments concrets.

Salvat-Papasseit (Barcelona, 1894-1924) va viure una època dura i la seva vida també ho va ser. Però els seus llibres no contenen queixes sinó que són un cant a la vida, una lluita constant i una defensa de la llibertat, és l’obra d’un poeta autodidacta i proletari, implicat en la societat que li va tocar viure, que va lluitar per canviar el món i per això volia anar sempre a l’avantguarda amb els intel·ligents i els agosarats. Va morir als 30 anys i durant els cinc anys darrers de la seva vida va publicar L’irradiador del port i les gavines (1921), Les conspiracions (1922), La gesta dels estels (1922) i El poema de la rosa als llavis (1923); Ossa Menor, el seu darrer llibre, va sortir publicat pòstumament el 1925.

Tanca

L’altra banda de la serra

té un encís que no he dit mai

-per la joia que m’espera

cada pi em dóna la mà.

Recomanat a partir + 14-15

Comentat en juliol 2019

Publicat dins de El poema de la rosa als llavis | Etiquetat com a , , , | Envia un comentari

DES DEL BALCÓ

Des del balcó

Teresa Muñoz

Ara Llibres SCCL, 2017

Teresa Muñoz desenvolupa en aquesta novel·la dues històries paral·leles. Una d’elles comença quan Àngela que, a la mort de la seua mare, ha heretat un pis al barri Gòtic de Barcelona, coneix un nou veí. L’altra reflecteix mitjançant les vides de diferents personatges els sòrdids temps de la postguerra a la ciutat.

L’autora fa servir una rica i suggerent galeria de personatges per endinsar-nos en l’amor, homo i hetero, permès i prohibit, i el desamor, la dependència, la submissió. Sense oblidar l’odi i la maldat, encarnats especialment en Virtudes. Però també el desig d’aprendre i decidir sobre la pròpia vida, la generositat, l’entrega vocacional al treball, reflectit en Esteve, el mestre que posa en pràctica corrents pedagògiques innovadores. Tot això en el marc dels temps duríssims de la repressió franquista.

La trama argumental està ben acoblada, la novel·là conté una altra. Àngela escriu la història contada per la seua mare, Quima. Des del balcó té ingredients literaris com el misteri, els secrets familiars o la tragèdia que mantenen l’interès. A més a més, les situacions ben connectades, així com l’hàbil maneig del trencament lineal del temps i un vocabulari acurat fan gaudir de la lectura.

Recomanat a partir de 18 anys

Comentat en juliol 2019

Publicat dins de Des del balcó | Etiquetat com a , , , | Envia un comentari

XIV EDICIÓ PREMI PEP SEMPERE

“A veces es posible estar de acuerdo con el mar y los bosques”                                                                                              Luís García Montero

Hem tornat a casa, després de gaudir d’un llarg cap de setmana en Arenas de San Pedro ( Ávila)  , en el XV ENCUENTRO DE ANIMADORES A LA LECTURA,…
Literatura, música, teatre, natura … i sobretot gent meravellosa que fa un esforç col·lectiu per a que aquests dies siguen recordats durant tot l’any i desitjats per a la primavera següent.
Les que anem, des de sempre, volem comparar si ha sobrat o faltat alguna cosa, però mai podem concretar res, perquè la valoració immediata és que enguany ha segut el millor.
Des d’aquesta mirada immediata també toca recordar, a les persones que vulguen, que ja poden presentar els seus treballs a la XIV edició del Premio Pep Sempere que Pizpirigaña convoca per al 2020.
Ací teniu les bases:

Publicat dins de a.- Premi Literari " Pep Sempere", Convocatòria XIV PREMI LITERARI PEP SEMPERE | Etiquetat com a | Envia un comentari

LA CASA SOTA LA SORRA/ LA CASA BAJO LA ARENA

La casa sota la sorra i altres aventures d’en Pere Vidal / La casa bajo la arena

Joaquim Carbó

Ed. Estrella Polar, 2016 ( 1º ed. 1966)

ed.Algar, 2016

Tot havia començat una tarda, a Barcelona, en sortir del cinema”.

Novel.la d’aventures escrita en primera persona. El protagonista, Pere Vidal, un aventurer, entra per un anunci de periòdic en la casa sota la sorra, una organització secreta de negocis bruts: venda d’armes, fabricació i venda de maritza (aiguardent típic del Sudan) i el tràfic d’esclaus; tot dirigit pel senyor Ti, un arqueòleg nazi alemany que descobreix unes restes que són falses i com a cap d’eixa organització dolenta, està construint-se una càmera mortuòria a imitació de la dels faraons egipcis.

La història succeeix al nord d’Àfrica, molt lluny de Barcelona, la terra natal del personatge principal.

En aquesta narració destaquen els personatges bons, Pere Vidal i Henri Baula, en contra dels personatges dolents, el senyor Ti i els seus seguidors.

La història té les seues llums i les seues ombres:

A les ombres, valorem com a fluix el desenvolupament de la història que ens recorda a les pel·lícules d’acció. Remarquem la poca versemblança del que passa a la casa sota la sorra, probablement per la falta de força narrativa que explique literàriament com era i què hi es feia.Com va ser publicada per primera vegada al 1966, pot ser que a l’actualitat necessite definir més alguns aspectes com el perquè de l’aventura i contra quin tipus de maldat es lluita.

A les llums, arreplega molt bé el significat simbòlic de l’aventura. El protagonista entra a formar part de la intriga per guanyar diners amb facilitat, però l’aventura li fa evolucionar la seua manera de pensar i acaba la història actuant en contra de la corrupció. Valorem l’amistat nascuda entre els dos personatges principals després de tot un seguit de proves que junts han de superar. Així com, la solidaritat, el respecte a la diferència i la valoració d’altres cultures.

“El seu company de viatge és el negre Henry Balua, el qual, contràriament als tòpics presentats en les novel·les d’aventures clàssiques, no serà l’indígena ingenu i meravellat per les qualitats de l’heroi blanc. En aquest cas, el negre és el llest, l’íntegre, el treballador i l’espavilat. Home de principis, defensor de la gent del seu país, es troba casualment amb l’heroi i hi estableix una profunda amistat, després d’aclarir les intencions d’en Pere. En Pere i l’Henry se salven la vida mútuament en diverses ocasions, però, finalment, és en Henry Balua qui guia l’heroi pel bon camí.”

(https://www.escriptors.cat/node/15074)

Recomanat a partir de 12-13 anys

Comentat en juny 2019

Publicat dins de La casa sota la sorra/ La casa bajo la arena | Etiquetat com a , , , , , | Envia un comentari

EL MEU VAIXELL / MI BARCO

El meu vaixell / Mi barco

Roberto Innocenti ( il·lustrador)

Novesky Amy ( text)

Lucchetti, Maria ( trad. cat)

Heras, Carlos ( trad. cast)

Ed. Kalandraka, 2018

En una primera lectura tot sembla un llibre divulgatiu sobre vaixells . En una segona i més atenta lectura descobrim la barreja de informació i ficció, i com amb frases curtes envoltades per magnífiques il·lustracions algú ens convida a acompanyar-lo en el recorregut per tot el món , tota una vida junts, vaixell i capità. Des de l’inici de la joventut fins la vellesa, compartint l’angoixa, la por, l’esperança, el goig, i la descripció dels grans esdeveniments del segle XX.

Una història personal esbossada al principi i descoberta al final.

Il.lustracions hiperrealistes de l’autor – il·lustrador Roberto Innocenti plenes de detalls amb els que podem gaudir, entretindre’ns sense presa atrapades per la sorpresa i la curiositat. Utilitzant, a vegades, l’estructura gràfica i el text sintètic del còmic, alterna el plans detalls amb els primer plans i plans generals.

Recomanat a partir de 10-11 anys

Comentat en juny 2019

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, El meu vaixell / Mi barco | Etiquetat com a , , , , , , , | Envia un comentari

EMPANADA DE MAMUT

EMPANADA DE MAMUT

Jeanne Willis ( text)

Tony Ross ( il·lustració)

B, del Castillo, Estrella ( trad cast )

Lillet, Toni ( trad, cat)

Libros del Zorro Rojo, 2017 

Narració contada amb enumeracions i acumulatius pròpies de la Tradició Oral: l’home que fabrica les llances, el que fa les cassoles, el que encén el foc …Una autèntica tasca d’equip; tots són necessaris per caçar el mamut.

Pobre i il·lús cavernícola. Després de comptar amb tots els seus amics que li van proporcionar tot el necessari per aconseguir el mamut (llança, carro, olla, foc …) i van anar amb ell perquè també estaven famolencs, es van quedar sense res perquè el mamut comptava amb moltíssima ajuda. Tot un equip de mamuts van perseguir els cavernícoles per menjar-se l’empanada de carn cavernícola.

Un text que juga amb els noms dels cavernícoles: Ug, Og, Gog … i una tonada que va repetint-se al llarg de la història: “un pastís de mamut que jo et prepare”.

Carn, carn és el que un cavernícola vol”.

El punt de partida és la fam, la gana.

Història amb un humor que no sols està present al text, sinó a les il·lustracions a doble pàgina que ens mostren les accions dels personatges, la línia dels rostres expressen sentiments de sorpresa o de reflexió, les cares allargades, els cossos fins i llargueruts demostren que estan famolencs. Cavernícoles amb diferent cara i distint color de cabell.

Contrast entre els colors de la selva de gama calenta i els colors grisos i negres del mamut i de la muntanya, separada aquesta de la resta del paisatge amb la línia grossa i negra que la perfila. Utilitza diferents tècniques pictòriques, carbonet i aquarel·la, resultant unes imatges magnífiques en forma i gestualitat.

Tony Ross fa homenatge a Gosciny amb el pastís i a David Mckee amb el mamut.

Recomanat a partir de 8-9 anys

Comentat en juny 2019

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, Empanada de mamut | Etiquetat com a , , , , , , | Envia un comentari

Doctor de Soto, dentista d’animals / Doctor de Soto, dentista de animales

Doctor de Soto, dentista d’animals / Doctor de Soto, dentista de animales

Steig, William (text i il·lustració)

Amat. Kiko ( trad. cat)

De Cascante, Jorge ( trad.cast)

Blackie Books, 2018

Felicitats a l’editorial Blackie Books per la feina de recuperar l’obra de William Steig (Nova York, 1907 – Boston, 2003), en català i en castellà. Aquest és un llibre escrit en 1982 i editat per primera vegada, en castellà, al 1.991 per l’editorial Altea.

Un conte que s’apropa a la tradició, als contes d’animals, on l’astúcia i l’ingeni dels més menuts son imprescindibles per superar situacions adverses.

Té una gran dosi d’humor, tant en la il·lustració com en el text escrit, aconseguit amb la descontextualització dels personatges: ratolins dentistes i rabosa amb problemes de càries, i d’altra banda desdramatitza la por de la gent menuda a anar al dentista.

Una parella de ratolins dentistes s’han fet molt populars entre la resta d’animals, tan grans com xicotets. Sols tenen una prohibició : no poden entrar a la seva consulta bèsties que mengen ratolins . Però un dia accepten tractar a una rabosa. Davant el dilema ètic, la ratolina ho veu clar «Caldrà arriscar-se», i considera prioritari ajudar la rabosa malalta. Imprudència o valentia?

I comença per a les lectores el conte de l’ai,ai,ai,..perquè en cada situació nova creus que se’ls menjarà …però…

Davant el conflicte d’interessos i la necessitat mútua de confiar en l’altre, cada personatge dubta de la sinceritat de l’altra part … Els ratolins reflexionen sempre abans d’actuar, volen fer bé el seu treball :«ah, perdoni. L’hauria d’haver avisat- va dir el Doctor de Soto-.No podrà obrir la boca durant un dia o dos.»( p.32) però han d’anar amb compte amb les intencions de la rabosa: «oh-va pensar-no me’ls hauria de menjar, no. Però d’altra banda, com puc resistir-m’hi?»( p.28) .

Diferenciació entre la forma d’actuar de la rabosa i la dels ratolins; el primer vol menjar-se’ls i els altres volen salvar-se de la situació sense posar en perill la vida de la rabosa. Des del punt de vista psicoanalític la rabosa actua des del principi del plaer, raó per la qual cau al parany i els ratolins ho fan des del principi de realitat solucionant de manera reflexiva el perill que els amenaça.

Il·lustracions emmarcades sobre fons blanc, realitzades amb aquarel·les i tinta, de colors suaus. Plànols diferents, d’una banda plànols detallistes (boca i ullals de la rabosa) i per altra, plànols on es veu la ubicació de la casa al carrer. Els rostres dels personatges expressen amb molta claredat les seues emocions.

Recomanat a partir de 6-7 anys.

Comentat en juny 2019

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, Doctor de Soto, dentista d'animals/ Doctor de Soto,dentista de animales. | Etiquetat com a , , , , , , | Envia un comentari

AMERICANAH

Americanah

Chimananda Ngozi Adichie

Carlos Milla (trad.cast)

Random House, 2014

Pot ser siga el llibre més actual i modern de tots els que hem llegit sobre les persones de raça negra: “Sweet Sixteen” o “Somnis en temps de guerra”. Si els altres llibres es centraven a l’esclavitud o al colonialisme, aquest introdueix un concepte nou, la negritud.

A la història narrada que tenen com a protagonistes una jove i un jove nigerians, es manifesta la complexitat d’aquest terme; estableix un paral·lelisme entre les vivències de la protagonista en Amèrica i les del seu estimat en Londres.

Una narració amb una estructura senzilla en la que dos joves s’estimen, les circumstàncies els separen – ella arriba a Amèrica i ell a Regne Unit – i després d’uns anys, tornen a ajuntar-se al seu país; un retrobament que acaba en final feliç.

Tanmateix, l’estructura apareix embolcada d’històries i matisos, de dubtes, reflexions i complexitats que aporten qualitat al llibre.

La protagonista es guanya la vida de bloguera, a una Amèrica aparentment permissiva, teoritzant sobre la negritud: com viuen les persones negres i com es comporten amb elles les persones blanques.

Una jove valenta que parla, sense hipocresia, amb sinceritat, a vegades ingenuïtat, de tot allò que experimenta i observa sobre el xoc diari entre les dues races. Una xica amb molta sort envoltada de persones progressistes que viuen en un moment social i polític de canvi.

L’altre protagonista, contrapunt de la primera, és el jove que eix de la seua terra i marxa a l’illa britànica per a buscar treball i altres formes diferents de vida; a la recerca del progrés en una societat més evolucionada. Aquest pateix unes vivències on la negritud, encara que no rebutjada frontalment, és marginada i sotmesa a unes condicions de vida francament difícils.

El context social i polític en el que es desenvolupa la història és canviant: una dictadura militar derrocada i substituïda per una plutocràcia a Nigèria; la política neoliberal del partit Laborista en Regne Unit incapaç de resoldre els problemes relacionats amb la immigració; la política armamentista de Bush substituïda per la del president negre Barak Obama.

Dissortadament, l’últim tram de la novel·la es centra massa en la relació amorosa dels dos protagonistes allunyant-se d’una tesis més reivindicativa, més de denúncia. Aquest fet, pot aconseguir l’oblit del gran tema que traspuen a les seues pàgines: la negritud.

Recomanat a partir de 18 anys

Comentat en Maig 2019

Publicat dins de Americanah | Etiquetat com a , , , , | Envia un comentari

PIRATES DE LA MAR DE GEL/ PIRATAS DEL MAR HELADO

Pirates de la mar de Gel / Piratas del mar Helado 

Nilsson, Frida

Jansson, A. ( il·lustració)

Martí, Elena (trad.català)

Valle , Carlos ( trad. castellà)

Ed.Viena,2018/ Thule, 2017

«I així acostumava a finalitzar el relat sobre Cap Blanc que li contava a Miki…

( …) tot era com un conte, quelcom que sols podia passar-li a altres pobres nens. Sí, és clar que teníem por dels pirates, però mai se’ns va acudir pensar que un dia ens els trobaríem cara a cara.»

Una història amb tots els ingredients d’un llibre d’aventures per a gent encara menuda, com un llibre pont per accedir, de més grans, a llibres més complicats 

Com a bon llibre d’aventures té una protagonista (de 10 anys) que intenta allò que la resta de la societat no s’atreveix a fer, enfrontar-se als malvats pirates per salvar la seua germana, ja que es considera responsable del seu apressament. I decideix ocupar el lloc del pare, que si bé vol lluitar, es troba físicament incapacitat per a fer-ho.

En el seu viatge per un paisatge inhòspit trobarà personatges bons i dolents, els bons l’ajudaran en la seva empresa, els dolents faran mans i mànigues per acabar amb ella. Però son uns dolents maldestres i ignorants, que no aconseguiran els seus propòsits i tot acabarà feliçment.

Frida Nilsson (1979) ha estat guardonada amb el Premi Astrid Lingdren 2014 i Pirates del mar de Gel ha obtingut el Deutscher Jugendliteraturpreis 2015, el Nils Holgersson 2016 i el White Ravens 2016.

Recomanat a partir de 10-11 anys

Comentat en Maig 2019

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, Pirates de la mar de Gel/ Piratas del mar Helado | Etiquetat com a , , , , , , , , | Envia un comentari