D’AQUÍ NO PASSA NINGÚ! / ¡DE AQUÍ NO PASA NADIE!

D_aqui_no_passa_ningu_portada_web De_aqui_no_pasa_nadie_portada_web

D’aquí no passa ningú! / ¡De aquí no pasa nadie!

Pere Comellas ( trad)                        Patric de San Pedro ( trad)

                            Isabel Minhós Martins ( text)

                            Bernardo P. Carvalho ( il)

                                   Takatuka, 2017

L’autora portuguesa Isabel Minhós escriu un llibre original allunyat de convencionalismes. Una història contada en format còmic, imatges amb poc text dins de bafarades. Aquesta forma de còmic (bafarades, el mateix nas i tots amb ulleres, …) el fa molt atractiu. Pàgina en blanc i molts colors.

Una pàgina en blanc a partir de la qual sorgeix la ficció (recordant-nos “Un llibre” de Tullé), un munt d’imatges en moviment concentrant-se i dispersant-se al llarg de la pàgina, ocupant la pàgina esquerra i deixant lliure la pàgina dreta i viceversa; plenes de personatges que atrauen la nostra mirada proposant-nos un joc de recerca de cadascú.

El continent i el contingut formen part del relat. Així el format convida a treballar la història. La frontera és la costura de les pàgines. La pàgina en blanc el territori prohibit…

Un missatge clar i evident contra el militarisme (personatges sense nom a la història), la imposició autoritària i a favor de la reivindicació de la col·lectivitat (personatges amb noms) per a vèncer al dictador. Un vocabulari per a adults – llibertat, revolució – que ens transporta a la revolució dels clavells en Portugal.

En definitiva, una història amb ideologia, adreçat també per als menuts i menudes, que proposa l’humor – la pilota que traspassa els límits imposats per l’autoritat- i la revolta en defensa de la llibertat – tots els personatges aprofiten eixe moment per creuar a l’altre costat de la línia fronterera.

Un llibre que entra a formar part del bloc antibèl·lic de la nostra bibliografia en el que es troben L’enemic de Cali, Los conquistadores de Mckee, Seis hombres de Mckee, La composición de Skármeta i altres.

Premi Nacional de Còmic 2015 Portugal
Selecció “Els millors llibres per a nens del 2015” (Bienalle dei Ragazzi)

Llibres altament recomanables FNLIJ Brasil 2016

Selecció de llibres no convencionals més sorprenents per a nens 2016 (School Library Journal)

Recomanat:  A partir de 6-7 anys

Comentat en setembre 2017

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, D'aquí no passa ningú!/ De aquí no pasa nadie | Etiquetat com a , , , , | Envia un comentari

FLIX

FLIXFLIX.

Tomi Ungerer.

Ekaré , 2013

Un llibre escrit i il·lustrat a l’any 1998, ara reeditat per Ekaré. Una història amable i ben contada sobre la tolerància, la diversitat, sobre els vincles d’estima que ajuden a superar les diferències. Veure la diferència com a riquesa i no com a dificultat.

Sense arribar a l’excel·lència d’altres llibres de l’autor, com Els tres bandits, Ningún beso para mamá, … és una història lineal i amb final previsible; el protagonista aprèn a viure al món dels gossos i dels gats agafant els aspectes millors de cadascú, fa aportacions – auxilia a personatges que pateixen situacions de perill – que li afavoreixen la seua integració; però aquestes accions – proves de l’heroi – no suposen canvis interns ni evolucions cap a la maduresa, sinó que venen a engrossir el jo del personatge principal, model positiu recompensat, que sap fer de tot: nedar, pujar-se els arbres, ésser el millor de la classe … Personatges estereotipats, amb una visió poc o gens feminista. Encara que trenca la família – de pare i mare gats naix un gos – la composició familiar és la tradicional. Els valors del protagonista masculí, fort, valent, intel·ligent, demostren la importància que té a la història el món masculí. Usos socials (paper de la dona, boda clàssica …) passats d’època.

L’èxit del llibre està a les imatges d’Ungerer que demostren la seua qualitat com il·lustrador: escenes senzilles, molt expressives (quan Flix aprèn a nedar i demana auxili al ratolí), amb humor (el sèrum regant les flors, el cigar cremant el periòdic, l’arruixadora per al bateig, les llums del semàfor pintades, la màniga dels bombers perdent aigua, …), transgressió (els gats fumant a la sala de l’hospital sota un cartell de prohibit fumar, la senyal a la carretera de precaució ratolins, els gossos voyeurs …), crítica (el gat de la televisió atacant al gos amb una destral), qüestionadores (què significa l’aixeta que apareix en totes les il·lustracions?, on mira la infermera al final del llibre?). Tot un model sobre la capacitat de fabular sobre allò que es  vol dir i fer-lo amb gràcia i HUMOR en les il·lustracions .

Recomanat: a partir de 10-11 anys

Comentat en setembre 2017

 

 

 

 

 

 

 

 

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, FLIX | Etiquetat com a , , , | Envia un comentari

EL MAR I LA SERP / EL MAR Y LA SERPIENTE

 el mar i la serpelmarylaserpiente

EL MAR I LA SERP / EL MAR Y LA SERPIENTE

Paula Bombara

                                                                                                                               ed.Pagès, 2016 ( trad.Bel Olid)                                   ed. Milenio, 2016

Publicat en Buenos Aires, en 2005, per l’editorial Norma, i menció especial en 2006 de la selecció White Ravens

Recordem les paraules de Galeano quan parlava de Benedetti dient que portava a la butxaca set claus, una per a cada casa que ell necessitava per salvar la seua vida.

Aquest llibre tracta de l’horror de la dictadura en Argentina també extrapolable a altres pobles: tortures, desaparicions, assassinats des dels aparells de l’Estat,  persecucions, fugides, por, esgarrifança, … Però més concretament parla del reconeixement d’una situació colpidora, de la decisió i de la valentia que es necessita per a enfrontar-se al dictador, al militar.

Escrit des del realisme més dur, narra com si fóra un text teatral tot allò que la història necessita a base de diàlegs que permeten dir sense escriure i hi afegeixen un ritme particular, a base de silenciar aquells aspectes més tèrbols, més tortuosos amb uns punts suspensius que conten més que les pròpies paraules. Estructura senzilla, acudint als diàlegs i a l’entrevista com a recursos per a contar aquesta història.

Les lectores anem seguint l’evolució del personatge principal des de la seua infantesa fins a l’adolescència, vivint, com si estigueren a la mateixa habitació, el patiment del personatge principal .

Molt ben reflectits els trets psicològics de la protagonista en cada edat:

De petita, patint des de la innocència i la incomprensió, la desaparició del pare, els canvis de domicili i el segrest de la mare.

D’adolescent, demanant respostes, des de l’oblit i la informació externa sobre què ha passat, des de l’entesa, des del començament a entendre tot allò que ha viscut.

I tot això li ajuda a decidir no callar-se, a contar en veu alta la seua memòria històrica amb un final esperançador, no individualista sinó col·lectiu, perquè víctimes som totes i perquè recordar una persona desapareguda ens porta a la memòria a la resta d’eixe col·lectiu víctima de l’horror.

Tal vegada un desconeixement dels referents històrics podria afegir una possible dificultat per arribar al públic juvenil ; tanmateix qui té culpa d’això en un entorn mediàtic on s’amaga la informació i l’esperit crític és tallat per una educació uniforme?

Recomanat 14-15.

Comentat en setembre 2017

 

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, El mar i la serp/ El mar y la serpiente | Etiquetat com a , , , , | Envia un comentari

MATAR UN ROSSINYOL / MATAR UN RUISEÑOR

portada_matar-un-rossinyol_lee-nelle-harper_201503131024matarruiseñor

 

MATAR UN ROSSINYOL / MATAR UN RUISEÑOR (1960)

Harper Lee

           Edicions 62, 2015                            Ed. B de Bolsillo, 2015
          Xavier Pàmies Giménez ( trad)      Baldomero Porta ( trad.)

 

EMOCIONA :

  • La història, contada per la nena protagonista ( Scout) : veu femenina amb la lògica de la infantesa i una visió qüestionadora. La seua mirada va descrivint, entre altres coses, el creixement del seu germà, Jem, i, també, el seu propi creixement.

  • El conflicte social sobre el racisme.

  • El missatge final: és necessari conviure amb les nostres incoherències i les nostres imperfeccions.

  • La crítica al fanatisme que sempre acaba en la barbàrie.

SORPRÈN :

  • L‘aparició final a escena del senyor Arthur Radley per a salvar els nens. Durant la primera part de la novel·la és un personatge amagat, inquietant, estrany, fantasmal.

FA RIURE :

  • La innocència de Scout que crea moments d’humor enmig del drama racista que sosté aquesta història: la festa a l’escola, els pantalons del nen enganxats a la reixa, ..

ENS AGRADA SOBRETOT :

  • Meravellosament escrita. A partir d’unes quantes pàgines on es narra el passat de la família Finch, el xicotet poble on vivien, la història comença amb ” eixe va ser l’estiu en que arribà Dill”.

  • La forma de contar apropant-nos tot el voltant on succeeix l’acció: la tenda de V.J.Elmore, la família Ewel, la propietat de la senyora Henry Lafayette Dubise, la ferreteria de Tyndal … Apareixen sovint noms i cognoms que donen una credibilitat a la realitat de l’entorn.

  • Els personatges, estan molt ben descrits, clarament tipificats i creïbles.

COMPARTIM :

  • La crítica a l’escola: ironia sobre els mètodes d’aprenentatge i sobre l’actitud de la mestra. La confusió entre el sistema decimal i la pedagogia de Dewey (oposada a l’escola tradicional).

  • Els valors que l’advocat Atticus intenta inculcar a la seua família: veritat, honestedat, justícia …

Per tot això, és important la reedició d’aquest llibre antiracista. No deixeu passar l’oportunitat de llegir-lo.

Recomanat +16 anys

Comentat en setembre 2017

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, Matar un rossinyol / Matar un ruiseñor | Etiquetat com a , , , , | Envia un comentari

ANNEX 2017

BIBLIOGRAFIA COMENTADA (gener a juny de 2017)

RECOMANATS A PARTIR DE 1-3 ANYS :

ossoscat.jpgÓssos / OsosOsos

Taylor, Sean

Hughes, Emily ( il)

Libros del zorro rojo (2016)

 

*******

arcaarcacastL’arca dels animals

El arca de los animales

Marianne Dubuc

Ed Juventud, 2016

 

*******

RECOMANATS A PARTIR DE 6-7 ANYS:

 

portada RINOCERONTE catrinoceronte

 

 

Qui compra un rinoceront a bon preu ?           

¿Quién compra un rinoceronte ?

Silverstein, Shel

Kalandraka, 2016

*******

gosnegre

perronegroEl gos negre           

El perro negro

Levi Pinfold

                                  Ed. Nubeocho, 2014

 

*******

RECOMANATS A PARTIR DE  8-9 ANYS:

 

el viatgeelviajeEl viatge   

El viaje

Sanna, Francesca

Impedimenta , 2016

 

*******

laniñaLa niña de muy lejos

Thor, Annika

Jönsson, Maria ( il)

Gato sueco, 2016

*******

llunyLIBROSlejos00Lluny                         

Lejos

Pablo Albo                                                Aitana Carrasco ( il)

ed. Bromera, 2011          ed. Algar , 2011

 

*******

RECOMANATS A PARTIR DE 10-11 ANYS:

 

mundinovi-CMundinovi : el gran teatrillo del mundo

Juan Carlos Martín Ramos.

Faktoria K de libros, 2016

*******

muminEl pare Mumin i el mar    mumincastella         

 Papá Mumin y el mar

Tove Jansson

 

La Galera, 2011               Siruela, 2011

 

*******

llibrebesties

Llibre de les bèsties

Ramón Llull

versió de Miquel Desclot

Perico Pastor ( il )

ed.Proa, 2015

*******

RECOMANATS A PARTIR DE 14-15 ANYS :

 

cortintacorazonCor de Tinta 

Corazón de Tinta

Funke, Cornelia

 

Ed. La Magrana, 2012         Ed. Siruela, 2008

 

*******

lacasa_alta                                                   lacasa

La Casa ( en català i castellà )

Roca, Paco

ed. Astiberri, 2015

 

*******

yeti

El Yeti

Taï Marc Le Thanh

Rébecca Dautremer ( il)

Edelvives, 2016

*******

RECOMANATS A PARTIR DE 16 ANYS :

 

croadanenscruzadaLa croada dels nens

La cruzada de los niños

Brecht, Bertolt

Solé Vendrell , Carme ( il·l)

 

Magenta, 2011                      El Jinete Azul , 2011

 

*******

portada_la-filla-del-capita-groc_victor-m-amela_201602031111La filla del Capità Groc      hijadelcapitan

La hija del Capitán Groc

Almela, Victor

Planeta, 2016

*******

RECOMANATS A PARTIR DE 18 ANYS:

 

suite_francesa-imprimir_300_dpi_0suite-francesa_irene-nemirovsky_libro-OMAC238Suite Francesa

Némirovsky, Irène

 

 

La Magrana, 2012             Salamandra, 2010

 

*******

veusdelpamanoLes veus del Pamano  voces del pamano

Las voces del Pamano

Cabré, Jaume

Proa, 2004 / Destino 2007

 

*******

palacioazulEl palacio azul de los ingenieros belgas

Argüelles, Fulgencio

El Acantilado, 2003

*******

020-Manual-per-a-dones-de-fer-feine-Lucia-Berlin-p                                    Manual per a dones de fer feines manualmujeresManual para mujeres de la limpieza.

Berlín, Lucía

 

L’Altra Editorial, 2016/  Alfaguara, 2016

*******

lestiu-sense-homes_9788497877435L’estiu sense homes          VERANO SIN HOMBRES

El verano sin hombres

Siri Hustvedt

 

Empùries, 2011                     Anagrama, 2011

 

*******

Publicat dins de ANNEX 2017, BIBLIOGRAFIA DEL COL·LECTIU | Etiquetat com a | Envia un comentari

LLISTAT DE LLIBRES DE NO FICCIÓ RECOMANATS.Annex 2017

explica-m'hocuentamelo

Explica-m’ho / Cuéntamelo todo

Katharina von der Gathen

Anke Kuhl ( il·l)

Takatuka, 2016

*******

 

CUBIERTA CAT.qxp:Layout 1CUBIERTA ESP.qxp:Layout 1

El museu d’en Tronquet /   El museo de Tronquito

Kanstad Johnsen, A.

Ed. Nórdica, 2016

*******

Publicat dins de BIBLIOGRAFIA DEL COL·LECTIU, Llibres de no ficció .Annex 2017 | Etiquetat com a , | Envia un comentari

L’ESTIU SENSE HOMES / EL VERANO SIN HOMBRES

lestiu-sense-homes_9788497877435VERANO SIN HOMBRES

L’estiu sense homes .                                                         El verano sin hombres

Siri Hustvedt 

Ferran Râfols ( trad.)                                                 Cecilia Ceriani ( trad.)

Empùries, 2011                                                          Anagrama , 2011

Què passa quan el teu marit decideix fer una pausa en el matrimoni i descobreixes que la Pausa és una francesa jove?

L’estiu sense homes ens relata això, el dia després, el procés de dol pel que passa la protagonista, després de pensar que la seua vida s’ha acabat i la seva personalitat ha quedat destruïda. Primer desconnecta del món ( és ingressada en un hospital psiquiàtric ) i després fuig de la seua situació i es refugia al lloc de la seua infantesa: seguretat i estima. Relació amb la mare: històries familiars sobre els avis, sobre el seu pare,…

És una novel·la sense gaire trama argumental ni gaire acció :

“Volia parlar de les diferències entre homes i dones, de com afronten els canvis vitals –aclareix l’autora–. I, sobretot, volia fer una novel·la sobre la imaginació. És gràcies a la imaginació que Mia s’obre cap als altres, que parla amb la seva mare i amb les seves veïnes. És gràcies a la imaginació que pot evolucionar i transformar-se”. I, com diu Siri Hustvedt, és gràcies a aquesta transformació que pot afrontar el final de la història.

L’estiu sense homes només dóna veu a personatges femenins de diferents generacions:

.- els cinc Cignes. Dones vídues molt majors que destaquen per la seua fortalesa mental i la seua autonomia. Formaven part d’un Club de lectura. La autora ens introdueix en un món de vellesa no utòpica sinó real; amb aspectes desitjables. També la reflexió sobre la mort: com la vellesa veu la mort. “Totes ens estem morint poc a poc. Olorem a mortalitat i no podem fer cap cosa, excepte cantar.

.- la seua família: mare, germana, filla…

.- Les classes del taller de poesia, gènere literari associat a la dona. En aquest cas a adolescents. Apareixen en aquest moment aspectes propis d’aquesta etapa: preocupació pel cos, fatxendejar, la importància del grup, el menyspreu, els secrets i les mirades còmplices. Aquesta situació és aprofitada per la protagonista per a contar la seua adolescència i les seues experiències amb la sexualitat, les seues vivències d’acaçament i ostracisme. Resulta poc creïble la catarsis de l’escriptura a travès de la qual les xiques van canviar la seua actitud i el seu rol.

.- En algun moment la narradora es dirigeix a les lectores. Es posiciona sobre allò més important als relats, el comportament humà. Hi ha diferents referències literàries: cançons, contes (la princesa del pèsol ) i poesies. A l’última conversa declara als lectors la seua decisió d’acabar la història com una comèdia; llàstima que no sàpiga acabar-la en el moment adequat i que resulte un final melós i convencional.

Recomanat a partir de 18 anys

Comentat en juny 2017

 

 

 

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, L'estiu sense homes/ El verano sin hombres | Etiquetat com a , , , , | Envia un comentari

EL YETI

yeti

El Yeti

Taï Marc Le Thanh,

Rébecca Dautremer ( il·l)

Edelvives, 2016

Una metàfora de la lluita per aconseguir quelcom en la vida: el somni, la il·lusió, la preparació del viatge, el viatge fantàstic ple de riscos i perills i finalment, arribar al lloc que desitjaves encara que no trobes allò que buscaves. Pot ser que no existira, pot ser estava en tu mateixa, però no eres capaç d’adonar-te; pot ser no necessites trobar cap, sinó viatjar, anar i tornar, madurar.

Les il·lustracions de Dautremer personalíssimes, atractives pels colors intensos, pels contrastos de llum i ombra, per la seua grandària que ens animen a una lectura lenta gaudint dels detalls.

Text concís a base dels pensaments de l’única protagonista de la història, somiadora i solitària. Un aspecte molt encertat del llibre i que aplaudim és el protagonisme d’una dona que transgredeix els límits imposats pels mascles: escalar muntanyes, pensar, somiar, tindre projectes etc. Les imatges que probablement, hagen segut les iniciadores del llibre, creen un joc amb el text que obliguen a les lectores més petites fer-se preguntes (com és possible que no veja el Yeti si està darrere?) i als més grans a llançar hipòtesis sobre el què passa a la història. No importa massa si les nostres respostes són encertades, sinó l’aventura viscuda al costat de la protagonista de la qual no haurem eixit indemnes.

Recomanat: A  partir de 14-15 anys

Comentat en juny 2017

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, El yeti | Etiquetat com a , , , , | Envia un comentari

XII edició Premi Pep Sempere

 

 

Ja està convocada l’edició per a la propera primavera. Prepareu les vostres propostes.

 

Publicat dins de a.- Premi Literari " Pep Sempere", Convocatòria XII PREMI LITERARI PEP SEMPERE | Etiquetat com a | Envia un comentari

LLUNY / LEJOS

lluny LIBROSlejos00

Lluny                                                      Lejos

Pablo Albo                                               Pablo Albo.

Aitana Carrasco ( il)                                Aitana Carrasco ( il)

ed. Bromera, 2011                                  ed. Algar , 2011


Pablo Albo és un bon narrador oral i el llibre recorda la seua manera de contar. De fet ens diu que la història va sorgir de les seues narracions en una biblioteca.

En aquest llibre d’absència, el protagonista elabora el seu dol a través d’un viatge a la recerca de la seua tia, seguint la fórmula de la tradició oral: li pregunta al mar, al vent …

Un llibre sobre la mort. No hi ha resposta tancada al tema de la mort, no hi ha visió religiosa… En aquest aspecte, ens recorda al llibre “El cielo de Anna” on la filla convida al pare a realitzar un viatge per a trobar a la seua mare, però trobem a faltar que aquí s’elabore el dol sense la presència de cap adult .

El que fa interessant el llibre és el món creat per Aitana Carrasco. Il·lustracions coloristes, recarregades d’objectes, homenatges a diferents il·lustradors: Elmer de D. Mckee, el gat de Solé Vendrell, …. il·lustracions que aporten un valor que potser no té el text on no hi ha grans errades però no emociona.

Edat: A partir de 8-9 anys

Comentat en maig 2017

Publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, Lluny / Lejos | Etiquetat com a , , , , , , | Envia un comentari