Tina Frankens

Tina Frankens

Olid, Bel (text)

Rubio,Montse (il·lustració)

Ed.Fanbook, 2018

“Que el món ens sigui ample, que la vida ens sigui veritat”

Per abordar el comentari d’aquest llibre, ens submergim en el registre de l’assagística. Cercarem les claus que l’autora ha elegit per a escriure aquest llibre, una re-actualització del mite de Frankenstein.
Sembla evident que el títol ja ens avisa sobre la història que anem a llegir a través del recurs basat en trencar el títol original i girar l’ordre dels fragments per a tindre com a resultat Frankenstina, el Frankenstein en femení. Perquè el que ens trobarem serà una història protagonitzada per dones, des de la protectora, la lloba, passant per les víctimes, les amigues, fins l’enemiga, la seua tia.

Comença aquest llibre de manera molt pareguda al de Mary Shelley, amb la fredor del laboratori, l’amenaça de la tempesta i la tornada a la vida d’un cos que va morir. Però aquella novel·la es converteix ací en una creació literària endinsada en el realisme psicològic de l’adolescència.

Si recordeu el monstre creat pel científic Víctor Frankenstein, té un gran conflicte existencial, el mateix que pateix Tina, la protagonista del nostre llibre, que intenta buscar resposta a la pregunta “qui sóc jo”, experimenta problemes d’acceptació o rebuig del cos, problemes de marginació pel color de la seua pell, el descobriment sexual i el conflicte amb els seus pares.

En eixa recerca de sí mateixa, el text entra en un registre de misteri amb tocs de ciència ficció, aspecte que no el separa del text original que ha permès l’escriptura d’aquesta història. Intriga per saber la causa de les cicatrius del cos, la prova del seu passat, el fibló que li fa investigar fins que descobreix que diferents parts dels seu cos pertanyen a altres persones desaparegudes.

Així mateix, ressaltem la reflexió moral, un aspecte comú a les dues novel·les, sobre els límits de la ciència, sobre els actes il·legals des de la medicina realitzats per la tia de Tina que fa una selecció de subjectes al llarg de 10 anys per tornar la vida a la seua neboda;La tia dona un pas més que Frankenstein, no treballa amb cadàvers sinó que tria i mata a consciència.

Al final, igualment coincideixen: si el monstre vol venjar-se del seu creador per haver-li fet així, cruel i desmesurat, pel seu sentiment d’abandó; el nostre personatge femení fa efectiva eixa venjança matant a la seua creadora investigadora i membre de la seua família. I, de la mateixa manera que el monstre fuig buscant la seua identitat, Tina Frankens, s’adona que no pot recuperar el passat i només li queda enfilar el camí edificant-se el futur lluny de la llar familiar.

La història ubicada en plena actualitat, segle XXI, a l’època dels mòbils, ordinadors i xarxes socials, resulta força atractiva .Sense oblidar que pot suposar un important llibre-pont per aproximar-se a la lectura del celebèrrim Frankenstein.

Alguns li retreuen que hi ha personatges que no arribem a conèixer de manera satisfactòria i una gran quantitat d’el·lipsis com si fóra una obra inacabada.

El llibre s’estructura en capítols amb títols molt suggeridors contats en tercera i primera persona de manera alternativa: Laberint, Aire, Vellut, Desconcert, Bisturí i Retorn. Des del primer a l’últim, es fa un recorregut que comença amb l’esforç per recordar el seu passat, passant per una reflexió de la seua vida des del present i acabant amb la plena consciència sobre què fer al futur.

El seu ritme manté el misteri per a que el/la lectora vaja reconstruint la història a poc a poc, a retalls.

No podem finalitzar sense parlar de les il·lustracions a llapis o grafit amb elements estilístics de l’hiperrealisme que aporten un valor qualitatiu al llibre creant l’atmosfera de solitud i fredor.



RECOMANAT A PARTIR DE 14-15 ANYS.

COMENTAT EN FEBRER 2022

Aquesta entrada s'ha publicat dins de A.-LLIBRES COMENTATS, Tina Frankens i etiquetada amb , , , , . Afegiu a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.